verhalendiversiteit

Een gezond microbioom voor ggz-teams

Als je liever luistert naar dit artikel, klik dan HIER]

Microbioom

Heb je ook al gehoord of gelezen over het microbioom?
Dat ons darm-microbioom een belangrijke rol speelt in onze gezondheid?
(Ook mentale gezondheid)
Hoe groter de diversiteit van bacteriën in onze darmen, hoe beter.
Antibiotica en suiker hebben daar een slecht effect op.
Vezels zijn dan weer goed.

GGZ-microbioom

GGZ-Teams hebben ook een microbioom.
Hoe groter de diversiteit van verhalen die er circuleren en hoe dichter die bij de ervaring van de cliënten blijven, hoe gezonder het team-microbioom.
Praktijken die de ervaringen en verhalen van cliënten (en hulpverleners) helpen aanboren en laten circuleren verrijken het team-microbioom.
Een teveel aan standaard ggz-categorieën, -begrippen, -protocollen heeft er een slecht effect op. Dat verarmt.

Verrijkers

Van de volgende praktijken weet ik, uit ervaring, dat ze verhalendiversiteit en -rijkdom bevorderen:
  • mensen ondersteunen om hún verhalen te vertellen in hún taal
  • hún verhalen, in hún woorden, onder collega’s delen (ze niet transformeren in professional-speak-verhalen)
  • documenten vóór (versus óver) cliënten creëren
  • veel-verhaligheid bevorderen (zodat mensen op verhaal kunnen komen rond wat pijnlijk is én rond wat sprankelend is)
  • onder collega’s, wanneer je het hebt over cliënten en hun leven, durven beseffen en zeggen ‘dat weet ik niet
  • je ‘professionele kennisconstructies lichtjes vasthouden, ze vertalen in vragen die je stelt aan de betrokkenen en je openstellen voor de antwoorden die ze geven. Daar mee verder gaan.
  • presentie-begrippen zoals
    • aansluiten en afstemmen‘ (versus vooral je eigen logica volgen)
    • ‘aandacht’ als denken-aan (versus denken-over of assessment)
    • ‘doormodderen’ als metafoor voor dicht bij de modderigheid van het leven werken (versus denken en ‘opereren’ vanuit een hoge controletoren)
  • open dialogue
    • waar alle betrokkenen kunnen spreken zoals ze willen over wat ze willen
    • zonder dat de agenda vastligt
    • met reflecting-team-praktijken (= hulpverleners delen reflecties met elkaar in het bijzijn van de betrokkenen)
    • en hulpverleners niet óver cliënten spreken maar mét

Vraag

Wat denk jij hier over?
Heb jij hier ook ervaringen mee?
Gelijkaardige?
Andere?
Misschien ben je het niet eens met de stelling ‘Hoe groter de diversiteit en rijkdom van verhalen die er circuleren, hoe gezonder het team-microbioom’.
Wat bevordert volgens jou dan een gezond team-microbioom?
Johan Van de Putte

Interesse in opleiding in (microbioom-vriendelijke) presentiepraktijken?